جستجو

احساسات واقعی پشت پیغام‌های‌تان مخفی نخواهند ماند

احساسات واقعی پشت پیغام‌های‌تان مخفی نخواهند ماند
چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴

اخیرا برنامه‌ای نوشته شده است که منظور و احساس اصلی پشت متن‌ها را نشان می‌دهد

یکی از محققین دانشگاه «تکنیون» برنامه‌ای ساخته است که می‌تواند احساسات پنهان پشت متن‌ها و پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی گذاشته می‌شود را کشف کند.

«ادن سایگ» (Eden Saig)، یکی از مهندسین علوم کامپیوتری دانشگاه تکنیون است و بر روی هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) تحقیق می‌کند. او سیستم هوشمند جدیدی ساخته است که می‌تواند کنایه، تمسخر و احساس را در متن‌ها تشخیص دهد.

سیستمی که سایگ ساخته است با تشخیص الگوهایی که در متن‌ها تکرار می‌شوند کار می‌کند. در صحبت محاوره‌ای، میزان بلندی صدا و تغییرات آن اطلاعات زیادی از احساسات و منظور افراد بیان می‌کند، اما این عوامل در ارتباط نوشتاری وجود ندارند.

استفاده از صورتک‌ها (خندانک‌ها) به هنگام نوشتن متون می‌تواند به حل این مشکل کمک زیادی کند، اما آن‌ها باز هم کاملا منظور را بیان نمی‌کنند. سایگ معتقد است که استفاده از صورتک‌ها برای بیان احساس پشت متون، کاملا سطحی است. او برای نوشتن برنامه‌اش، هزاران پست فیس‌بوک را بررسی کرده، الگوها را شناسایی و سپس برنامه‌ای برای یافتن این الگوها در دیگر شبکه‌های اجتماعی نوشته است.

در حال حاضر، برنامه‌ی سایگ می‌تواند احساسات مثبت یا منفی شدید را در متن‌ها شناسایی کند. با اسکن کردن پست‌های افراد در توییتر یا فیس‌بوک، این سیستم می‌تواند برای شناسایی افرادی که افکاری مثل خودکشی در سر می‌پرورانند به‌کار رود.

با این حال، نویسنده‌ی این برنامه می‌گوید که هدف‌اش از ساخت آن، فهمیدن منظور دیگران توسط متن‌های‌شان بوده است. او می‌گوید که توسط این سیستم، افراد می‌توانند بدون اینکه اشتباه منظور یکدیگر را دریافت کنند، به برقراری ارتباط بپردازند.

با تمام این اوصاف، امیدواریم که چنین سیستم‌هایی با هدف اصلی‌شان ساخته شود و در آینده‌ای نزدیک، شاهد استفاده از این سیستم‌ها برای پیدا کردن تفکرات و عقیده‌های مختلف افراد نباشیم.

منبع:Crazyengineers.comبرداشت مطلب از “دی جی کالا”

ارسال شده در سایر مطالب توسط گروه تحقیق و پژوهش اسوه