جستجو

برنامه ضد استرس و ضد اضطراب برای بچه‌ها

برنامه ضد استرس و ضد اضطراب برای بچه‌ها
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴

 

طبق یافته‌های اخیر دانشمندان مشخص شد اضطراب و استرس کودکان علاوه بر اینکه رفته‌رفته به یک اختلال روانی جدی در سنین بالاتر تبدیل می‌شود، نمودهای رفتاری و حتی جسمانی (نشانه‌هایی از قبیل سردرد و دل‌درد) در کودک دارد. به همین دلیل جمعی از روان‌شناسان و مشاوران کودک بر آن شدند به بررسی عواملی که منجر به بروز استرس و پایدار کردن آن تا حدی که موجب شکل‌گیری اختلال اضطراب در کودک می‌شود، بپردازند. برخی از این عوامل از این قرار است:

برنامه روزانه بسیار فشرده:

برنامه‌ کاری و درسی کودکان امروزی هیچ شباهتی به آنچه برای کودکان نسل پیش بود، ندارد؛ آنها پس از انجام تکالیف مدرسه به انواع کلاس‌های ورزشی، هنری، کارگاه‌های روان‌شناسی مخصوص کودکان (مثل بازی‌درمانی و…) می‌روند. اینکه کودک سراسیمه از یک کلاس به کلاس دیگر برود و مدام در استرس دیر رسیدن و عقب افتادن از برنامه‌اش باشد، هیچ پیامدی جز نهادینه شدن اضطراب در وجودش ندارد. همه ما کودکانی را می‌شناسیم که ترجیح می‌دهند تمام کارهایی که دوست دارند انجام دهند (مثل بازی، ورزش، نقاشی و…) کاملا پیش‌بینی‌نشده باشد نه در یک ریتم منظم و برنامه‌ریزی‌شده. در این حالت آنها شکوفایی بیشتری از خود نشان می‌دهند ولی از سوی دیگر، کودکانی هم وجود دارند که بی‌برنامگی برایشان آزاردهنده و استرس‌آور است و می‌خواهند تمام برنامه روزانه‌شان یک آهنگ مشخص را دنبال کند. پس هیچ فرمول یکسان و قاطعی برای تمام بچه‌ها وجود ندارد بلکه باید از خود کودک سرنخ بگیرید؛ اگر فرزندتان را درحالی که از چندی پیش به یک کلاس ورزشی می‌رفته، اکنون در کلاس موسیقی ثبت‌نام کرده‌اید و می‌بینید با اضافه شدن تکالیف موسیقی به روتین زندگی‌اش، سراسیمه و کلافه است باید بدانید این برنامه برایش زیادی فشرده و استرس‌آور است، استرسی که اگر برای طولانی مدت ادامه پیدا کند، می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور به یک اختلال جدی روانی تبدیل شود.

خواب ناکافی:

علاوه بر تکالیف مدرسه، جاذبه‌های دنیای رسانه و اینترنت و… تا اندازه‌ای است که مهم‌ترین علاج استرس را تحلیل می‌برد؛ خواب! آمارها نشان می‌دهد از هر ۴ کودک ۶ تا ۱۷ ساله، ۳ نفرشان حداقل یک وسیله الکترونیکی با خود به تختخواب می‌برند؛ وسیله‌ای که تقریبا حدود ۱ ساعت از خواب شبانه آنها را می‌دزدد! بررسی‌های اخیر ثابت کرده حتی مقدار کمی فقدان خواب، می‌تواند تاثیر جدی بر قدرت حافظه و همچنین خلق و خوی فرد بگذارد و چون همان‌طور که گفته شد، خواب یکی از موثرترین راهکارها برای رهایی از استرس است، در صورت کمبود آن، استرس در کودک باقی می‌ماند و با تداوم این مشکل یعنی کم‌خوابی، احتمال بروز اختلال اضطراب و همچنین پرخاشگری در فرد بسیار زیاد است.

منبع: WebMD Health News                    

مطلب مرتبط:

 

ارسال شده در روانشناسی, مشاوره توسط گروه تحقیق و پژوهش اسوه | Tags: , , ,