جستجو

زبانی که کل مغز را درگیر خود می‌کند

زبانی که کل مغز را درگیر خود می‌کند
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴

زبانی که کل مغز را درگیر خود می‌کند

دانش > دانش – همشهری آنلاین:
محققان دریافته‌اند نوعی از زبان ترکی که در آن تنها از سوت زدن استفاده می‌شود، به دلیلی اینکه هردو نیمکره مغز را مورد استفاده قرار می‌دهد، زبانی منحصر به فرد است.

براساس گزارش میل آنلاین، پردازش زبان به‌طور کلی وظیفه‌ای است که به عهده نیمکره چپ مغز قرار دارد، چه نوشتاری باشد، چه کلامی و چه اشاره‌ای. با این‌همه محققان استثنایی را کشف کرده‌اند: زبان سوت ترک‌ها از دو نیمکره مغز برای پردازش کمک می‌گیرد.

زبان سوت ترکی همان زبان ترکی است که در آن از آواهای مختلف سوت‌مانند به‌جای واژه‌ها استفاده شده‌است. این شیوه ارتباطاتی در دوران قدیم و پیش از ابداع تلفن در روستاهای کوچک ترکیه به عنوان تکنیک ارتباط از راه دور مرسوم بوده‌است. در مقایسه با زبان گفتاری ترکی،این زبان ویژگی‌های منحصر به فرد بیشتری دارد.

اگرچه افراد مسلط به ترکی سوتی در نزدیکی به یکدیگر از زبان ترکی معمول برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند، زمانی که فاصله آنها به ۵۰ تا ۹۰ متر می‌رسد، استفاده از زبان سوت را آغاز می‌کنند. به گفته محققان دانشگاه روهر آلمان که روی این زبان جالب مطالعه کرده‌اند، استفاده از زبان سوت یکی از قابل دسترس‌ترین تکنیک‌های ارتباطاتی است زیرا می‌توان از فواصل دور نیز آن را شنید.

این زبان از زبان ترکی مجزا نیست،‌درواقع همان زبان ترکی است که شکل دیگری تبدیل شده‌است، درست مانند متن فارسی که شما درحال خواندن آن هستید، زبان فارسی در این متن به شکل نوشتاری تغییر کرده‌است. با این‌همه درک زبان سوت ترک‌ها کار بسیار دشواری است.

علاوه بر جذابیت این زبانبه عنوان ابزار ارتباطی از راه دور، محققان تصمیم گرفتند عملکرد مغز در هنگام استفاده از این زبان را مورد بررسی قرار دهند، زیرا برخلاف اینکه پردازش زبان به عهده نیمکره چپ مغز است، پردازش هر نوع پدیده شنوایی از جمله سوت، به عهده نیمکره راست مغز است.

برای بررسی این موضوع،‌ محققان تقارن مغزی مغز درحال پردازش زبان گفتاری ترکی و زبان سوت ترکی را از طریق انتقال هدایت‌شده صدا به گوش چپ یا راست افرادی که به زبان سوت ترکی تسلط داشتند به واسطه یک هدفون، مورد بررسی قرار دادند. سپس شرکت‌کنندگان آنچه که می‌شنیدند را اعلام می‌کردند.

نتایج نشان داد زبان گفتاری از گوش راست بهتر برای افراد قابل درک بود اما زبان سوت از هر دو گوش به یک اندازه خوب درک می‌شد. بر همین اساس محققان نتیجه گرفتند پردازش زبان سوت تعادلی را میان عملکرد دو نیمکره مغز برقرار می‌سازد. به گفته محققان،‌ نیمکره چپ مغز به خاطر زبان بودن این پدیده ناخودآگاه درگیر می‌شود،‌اما از آنجایی که این زبان تماما شنوایی و مبتنی بر صوت است،‌پردازش آن به توانایی‌های نیمکره راست مغز نیز نیاز دارد. این پدیده از آن رو اهمیت دارد که نشان می‌دهد سلطه نیمکره چپ مغز بر زبان به ساختار فیزیکی زبان وابسته است، با این‌همه مطالعه روی عملکرد مغز افرادی که به این زبان تسلط دارند،‌همچنان ادامه دارد.

ارسال شده در سایر مطالب, مجموعه مطالب توسط گروه تحقیق و پژوهش اسوه