جستجو

محل ایجاد فکرهای جدید در مغز کجاست؟

محل ایجاد فکرهای جدید در مغز کجاست؟
پنج شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴

زمانی که یک شخصیت کارتونی راهکار یا فکری جدید به ذهنش می‌رسد، لامپی درخشان بالای سرش ظاهر می‌شود که نمادی از تولد لحظه‌ای فکر یا ایده‌ای جدید در مغز است.

عصب‌شناسان دانشگاه کارنگی ملون توانسته‌اند همان لحظه‌ای که در کارتون‌ها بالای سر افراد چراغی روشن می‌شود را به ثبت برسانند. این دانشمندان به تازگی موفق شده‌اند از لحظه تولد یک ایده یا فکر جدید در مغز انسان عکسبرداری کنند.

دانشمندان به ۱۶ داوطلب حاضر در این پژوهش مطالبی درباره غذا و زیستگاه هشت حیوان منقرض شده آموزش دادند درحالی‌که مغز داوطلبان در حین فراگیری این مطالب توسط دستگاه fMRI مورد بررسی قرار داشت و از آن عکسبرداری می‌شد. زمانی که نتایج این عکسبرداری‌ها توسط نرم‌افزاری رایانه‌ای تجزیه و تحلیل شد، محققان دریافتند منطقه‌ای مشابه از مغز هریک از داوطلبان در زمان یادگیری یک مطلب جدید روشن شده‌است اما اطلاعات جدید درباره هریک از حیوانات منطقه‌ای مخصوص به خود را در مغز افراد اشغال کرده‌بود و هریک از داوطلبان از نشانه فعالیت مغزی منحصر به فردی برخوردار بودند.

ncomms2220-f4

برای مثال زمانی که داوطلبان دریافتند یکی از حیوانات منقرض شده گوشتخوار نبوده و بیشتر میوه مصرف می‌کرده‌اند، اطلاعات مربوط به آن را در چند منطقه مجزا از مغز از جمله در بخش شکنج پیشانی تحتانی مغز به همراه چند بخش دیگر ذخیره کردند. این به آن معنی است که اطلاعات جدید در مناطقی مشابه از مغز تمامی افراد فراگیرنده آن کدگذاری می‌شوند و این نشان از سیستم ذخیره‌سازی جهانی منحصر‌به فرد مغز دارد.

محققان همچنین دریافتند هر بسته اطلاعالتی از نشان فعال‌سازی منحصر‌به فردی برخوردار است، به این شکل نرم‌افزار رایانه‌ای با شناسایی این نشانه‌ها می‌توانست تعیین کند که فرد درحال فکر کردن به کدام یک از حیواناتی است که درباره آنها اطلاعات جدید به دست آورده‌است.

مطالعاتی اینچنینی می‌تواند در درک بهتر روند پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات در مغز انسان موثر واقع شود. همچنین با استفاده از این اطلاعات دانشمندان می‌توانند زوایای تاریک بیماری‌های ناشی از فراموشی از قبیل آلزایمر را آشکارتر ساخته و حقایق بیشتری درباره آنها کشف کنند.

منبع:همشهری آنلاین به نقل از” پاپ ساینس”

ارسال شده در دسته بندی نشده, مقالات توسط گروه تحقیق و پژوهش اسوه | Tags: ,